Thu, 25/09/2008 - 21:46 · per miguelTuring

Laboratori d'Escenografia Augmentada // Santi Vilanova //12-22 Gener 2009

Laboratori d'Escenografia Augmentada. Santi Vilanova Ángeles. (20 hores)
12-15 de gener de 2009 / 19-22 de gener de 2009

El taller d'escenografia
augmentada proposa, mitjançant l'assaig pràctic, la confecció
d'escenografies teatrals hibridant les noves disciplines audiovisuals
amb el disseny escenogràfic clàssic. Fent us de tecnologies d'àudio,
vídeo, disseny gràfic, il·luminació, sensors, robòtica i
interactivitat, sumades al disseny d'escenaris i l'enginy dels
participants, es pretén realitzar una sèrie de sessions pràctiques en
les quals explotar algunes de les possibilitats que ofereixen la
mixtura d'aquestes disciplines.
El taller està orientat a videocreadors, músics, escenògrafs, enginyers, il·luminadors o tècnics de l'espectacle que tinguin ganes de passar uns dies aportant la seva creativitat i experiencia als processos de disseny escenogràfic.

Telenoika posa a disposició dels participants un espai escenogràfic (CC BocaNord) equipat amb sistemes audiovisuals i d'iluminació. També es faciliten diversos materials necessaris per al curs.

Dia 1. Vídeo

Escenografia virtual
Mapejat de superfícies
Sistemes de vídeo mòbil
Formats experimentals

Dia 2. Àudio


Espacialització sonora
Àudio interactiu

Dia 3. Il·luminació

Sistemes DMX
Taules DMX virtuals: Abuelites
Narració lumínica
Àudio-llums

Dia 4. Interactivitat

Software: PureData / EyesWeb
Sensors: contacte / micròfons / videocàmeres
Actuadors: Voltatge / moviment mecànic

Dia 5. Sincronia

Protocols d'interconnexió de software i hardware: sincronització vídeo-àudio-llum
Pràctica escenogràfica posant en funcionament els conceptes apresos.


CC BOCANORD
s-concerts.jpg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Aquest és el espai escènic de que disposem per a les pràctiques.
 
BocaNord cedeix:
 
Escenari (8x4)
PA (2000w)
Videoprojector (3000 lumen)
Dimmer 36 canals
Taula DMX
Focus, Retalls, Mòbils...
Peus de micro
Taules
Cadires
Cablejat
Endolls
 
Telenoika cedeix:
 
Mixer Audio Mackie
Projector 2000 lumen
Càmera handycam canon
 
Santi cedeix:
 
Interface USB DMX enttec
Interface MIDI
Portàtil amb Resolume, PD, Reaktor....
Tarja d'àudio 4 ins 8 outs
 

UNS COMENTARIS
 
El laboratori no és una classe i no hi ha un professor.
La idea és que tothom qui participa al taller aporti idees per a posar en pràctica, en funció dels seus coneixements i la seva creativitat. Al taller hi ha apuntades persones amb perfils molt distints (videojockeis, músics, gent del teatre, programadors, etc) que son especialistes en els seus camps i estaria molt bé posar en comú tot aquest saber-fer i montar pitotes guapos.
Crec que estaria molt bé que plantegéssim unes quantes escenografies senzilles on es posin en comu els elements escènics de que disposem (utilleria, audio, video, llum, codi) sense complicar-nos massa amb coses de programació: no tot el mon té coneixements de PD o Arduino i això no es un taller de programació.
Podeu registrar-vos a la web i afegir exemples fent servir la plantilla vectorial que he adjuntat al final, on trobareu els elements escènics que he fet servir per a dibuixar els exemples següents.
Si no voleu registrar-vos a la web per a penjar els exemples també els podem compartir o comentar per mail.
Molaria trobar-nos una setmana abans de começar el laboratori i fer una petita estratègia de treball, seleccionant quines pràctiques podem dur a terme, per tal de preparar els materials i les energies.
A continuació he penjat uns exemples (no vinculants) que se m'han acudit de cosetes que podem fer...

EXEMPLES
 
Uns quants exemples que poden ajudar a aclarar quin tipus de coses molaria que féssim durant el laboratori. A veure si us animeui se us acudeixen cosetes que podem probar...
 
1. Sombra Augmentada
1.jpg
La idea es fer servir el videoprojector com a focus d'il·luminació, projectant llum blanca. L'actor en escena projectara una sombra sobre la pantalla. Podem afegir noves sombres si amb el nostre software de video afegim una imatge negra a la llum blanca que ja estavem projectant, i ubiquem aquesta imatge a un lloc coherent amb la sombra que projecta l'actor.
 
2. Raigs X
2.jpg
La idea es alternar entre dos imatges distintes. Una es un cercle de llum blanca, i l'altra es una imatge d'un esquelet adaptat al tamany de l'actor. Molaria controlar la velocitat d'aquesta alternancia, i arribar a fer un strobo, sincronitzat amb soroll.
 
3. Submarí
3.jpg
La idea es posar en relació audio, video i llum en un mateix disseny escenogràfic. Aquest exemple en concret proposa sincronitzar la llum amb el audio: un so d'aigua (en estereo) fa vibrar les llums verda i blava a dreta i esquerra; apareix el so d'un sonar, que engega una petita llum taronja. Femservir el video per a projectar una finestra que mostra un fons submarí.
 
4. Escenari expandit
4.jpg
Si capturem les línies de fuga de l'escenari i dissenyem un escenari virtual que reprengui aquesta perspectiva, al projectarlo a pantalla tindrem la sensació que l'escenari és més gran del que aparenta.
 
5. Conversa a 35.jpg
Dos actors en escena. Quan un dels dos parla, s'engega una llum que l'ilumina. Si cap dels dos parla, un actor virtual és el que parla. Haurem de fer servir algun sistema d'anàlisi d'àudio que llenci llums i video segons aquesta lògica. Pd seria perfecte per a fer això.
 
6. BLABLABLA
6.jpg
 
 L'actor a escena parla, i quan ho fa li surten lletres de la boca.
Anàlisi d'àudio + blob tracking + generació gràfica de sistemes de partícules.
 
escena_capes.ai ----> plantilla vectorial per a dissenyar exemples
 

TÈCNIQUES I MATERIALS
 
infravermells.jpg
 
Filtrat de la llum visible mitjançant gelatines. És útil per a fer trackings en els quals necessitem a l'actor davant d'una videprojecció, per tal d'eliminar feedbacks. En seria util en un exemple com BLABLABLA
 
flip.gif
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Enttec DMX USB PRO. Interface DMX per USB. Permet el control de sistemes d'il·luminació mitjançant l'ordinador. Haurem de conseguir un software-taula de llums virtual, preferiblement controlable a través de protocols com midi o OSC. També existeixen objectes per a MAX/MSP i PD que permeten el control dmx a través d'aquest interface. Ho investigarem.

Mes tallers

  • Taller Live AV y Video Mapping con VJ Eletroiman (Darklight Studio)

    Inscripcions:
    https://telenoika.net/tallers-2020

    La Contra
    Carrer de la Puríssima Concepció, 9
    Poble Sec - Barcelona.



    EL CURSO:
    Presenta conceptos fundamentales sobre la técnica del VJing y del Video Mapping, desde un punto de vista teórico y práctico.

  • Oficina de Mapping :: Cerrado Mapping Festival

    O CURSO:Apresenta conceitos fundamentais sobre a técnica de videomapping, conhecimentos teóricos e práticos necessários para a realização da técnica e utilização de seus equipamentos e softwares.

    PROFESSOR: Ricardo Cançado, VJ Eletroiman

    PRÁTICAS DE MAPPING:

    MadMapper + Syphon + Modul 8 + Resolume
    pré produção Projeto de Mapping

    PRÉ-REQUISITO:

    Curso de introdução :: Interessados na atividade de Mapping
    After Effects, Illustrator, Photoshop

    METODOLOGIA:

    Aulas teóricas e práticas
    Online

  • El Gran Germà a la teva butxaca

    Dijous 30 de juliol i divendres 31 de juliol 2020


    30 de Juliol de 2020
    BCN - 20:00 a 22:00 hr
    CDMX - 13:00-15:00 hr


    31 de juliol de 2020
    BCN - 18:00 a 22:00
    CDMX - 11:00 a 15:00


    Primera trobada informal (version 0.1)


    Presentació / introducció. Seguretat i privacitat a la xarxa.
    A càrreg del grup de treball de Telenoika: Axel Telenoika des de la Ciutat de Mèxic, Bzzzbip, Jaume Neutrok, ezzzequiel i Neokinok, entre d'altres.

  • Video Mapping con VJ Eletroiman :: Darklight Studio

    EL CURSO:
    Presenta conceptos fundamentales sobre la técnica de Video Mapping, desde un punto de vista teórico y práctico.


    Contenido
    • Video mapping y sus conceptos y posibilidades.
    • Características del proceso de mapeo de superficie a través de proyecciones y el uso de su software.
    • Uso de equipos, teoría y práctica directa de proyección de un Video Mapping.


    Teoría del Video Mapping:
    -VideoMapping, superposición de realidades
    - Breve historia y referencias

  • Taller d’interacció so, llum i vídeo en directe
    • Interacció AV sense fils per viu, amb Abelton Live per música i Resolume Arena per vídeo, tot amb Touch OSC per la seva interfase gràfica.
      Els participants podran fer seu aparell AV, a la seva tablet o mòbil, per a fer una realització live més personal, mes còmode i de manera deslocalitzada. Amb això ja no cal estar a la cabina per punxar, i pots fer-ho ballant o a la barra des de el teu dispositiu mòbil.