Laboratori d'Escenografia Augmentada. Santi Vilanova Ángeles. (20 hores)
12-15 de gener de 2009 / 19-22 de gener de 2009
El taller d'escenografia
augmentada proposa, mitjançant l'assaig pràctic, la confecció
d'escenografies teatrals hibridant les noves disciplines audiovisuals
amb el disseny escenogràfic clàssic. Fent us de tecnologies d'àudio,
vídeo, disseny gràfic, il·luminació, sensors, robòtica i
interactivitat, sumades al disseny d'escenaris i l'enginy dels
participants, es pretén realitzar una sèrie de sessions pràctiques en
les quals explotar algunes de les possibilitats que ofereixen la
mixtura d'aquestes disciplines.
El taller està orientat a videocreadors, músics, escenògrafs, enginyers, il·luminadors o tècnics de l'espectacle que tinguin ganes de passar uns dies aportant la seva creativitat i experiencia als processos de disseny escenogràfic.
Telenoika posa a disposició dels participants un espai escenogràfic (CC BocaNord) equipat amb sistemes audiovisuals i d'iluminació. També es faciliten diversos materials necessaris per al curs.
Dia 1. Vídeo
Escenografia virtual
Mapejat de superfícies
Sistemes de vídeo mòbil
Formats experimentals
Dia 2. Àudio
Espacialització sonora
Àudio interactiu
Dia 3. Il·luminació
Sistemes DMX
Taules DMX virtuals: Abuelites
Narració lumínica
Àudio-llums
Dia 4. Interactivitat
Software: PureData / EyesWeb
Sensors: contacte / micròfons / videocàmeres
Actuadors: Voltatge / moviment mecànic
Dia 5. Sincronia
Protocols d'interconnexió de software i hardware: sincronització vídeo-àudio-llum
Pràctica escenogràfica posant en funcionament els conceptes apresos.
Aquest és el espai escènic de que disposem per a les pràctiques.
BocaNord cedeix:
Escenari (8×4)
PA (2000w)
Videoprojector (3000 lumen)
Dimmer 36 canals
Taula DMX
Focus, Retalls, Mòbils…
Peus de micro
Taules
Cadires
Cablejat
Endolls
Telenoika cedeix:
Mixer Audio Mackie
Projector 2000 lumen
Càmera handycam canon
Santi cedeix:
Interface USB DMX enttec
Interface MIDI
Portàtil amb Resolume, PD, Reaktor….
Tarja d'àudio 4 ins 8 outs
El laboratori no és una classe i no hi ha un professor.
La idea és que tothom qui participa al taller aporti idees per a posar en pràctica, en funció dels seus coneixements i la seva creativitat. Al taller hi ha apuntades persones amb perfils molt distints (videojockeis, músics, gent del teatre, programadors, etc) que son especialistes en els seus camps i estaria molt bé posar en comú tot aquest saber-fer i montar pitotes guapos.
Crec que estaria molt bé que plantegéssim unes quantes escenografies senzilles on es posin en comu els elements escènics de que disposem (utilleria, audio, video, llum, codi) sense complicar-nos massa amb coses de programació: no tot el mon té coneixements de PD o Arduino i això no es un taller de programació.
Podeu registrar-vos a la web i afegir exemples fent servir la plantilla vectorial que he adjuntat al final, on trobareu els elements escènics que he fet servir per a dibuixar els exemples següents.
Si no voleu registrar-vos a la web per a penjar els exemples també els podem compartir o comentar per mail.
Molaria trobar-nos una setmana abans de começar el laboratori i fer una petita estratègia de treball, seleccionant quines pràctiques podem dur a terme, per tal de preparar els materials i les energies.
A continuació he penjat uns exemples (no vinculants) que se m'han acudit de cosetes que podem fer…
EXEMPLES
Uns quants exemples que poden ajudar a aclarar quin tipus de coses molaria que féssim durant el laboratori. A veure si us animeui se us acudeixen cosetes que podem probar…
1. Sombra Augmentada
La idea es fer servir el videoprojector com a focus d'il·luminació, projectant llum blanca. L'actor en escena projectara una sombra sobre la pantalla. Podem afegir noves sombres si amb el nostre software de video afegim una imatge negra a la llum blanca que ja estavem projectant, i ubiquem aquesta imatge a un lloc coherent amb la sombra que projecta l'actor.
2. Raigs X
La idea es alternar entre dos imatges distintes. Una es un cercle de llum blanca, i l'altra es una imatge d'un esquelet adaptat al tamany de l'actor. Molaria controlar la velocitat d'aquesta alternancia, i arribar a fer un strobo, sincronitzat amb soroll.
3. Submarí
La idea es posar en relació audio, video i llum en un mateix disseny escenogràfic. Aquest exemple en concret proposa sincronitzar la llum amb el audio: un so d'aigua (en estereo) fa vibrar les llums verda i blava a dreta i esquerra; apareix el so d'un sonar, que engega una petita llum taronja. Femservir el video per a projectar una finestra que mostra un fons submarí.
4. Escenari expandit
Si capturem les línies de fuga de l'escenari i dissenyem un escenari virtual que reprengui aquesta perspectiva, al projectarlo a pantalla tindrem la sensació que l'escenari és més gran del que aparenta.
5. Conversa a 3
Dos actors en escena. Quan un dels dos parla, s'engega una llum que l'ilumina. Si cap dels dos parla, un actor virtual és el que parla. Haurem de fer servir algun sistema d'anàlisi d'àudio que llenci llums i video segons aquesta lògica. Pd seria perfecte per a fer això.
6. BLABLABLA
L'actor a escena parla, i quan ho fa li surten lletres de la boca.
Anàlisi d'àudio + blob tracking + generació gràfica de sistemes de partícules.
Filtrat de la llum visible mitjançant gelatines. És útil per a fer trackings en els quals necessitem a l'actor davant d'una videprojecció, per tal d'eliminar feedbacks. En seria util en un exemple com BLABLABLA
Enttec DMX USB PRO. Interface DMX per USB. Permet el control de sistemes d'il·luminació mitjançant l'ordinador. Haurem de conseguir un software-taula de llums virtual, preferiblement controlable a través de protocols com midi o OSC. També existeixen objectes per a MAX/MSP i PD que permeten el control dmx a través d'aquest interface. Ho investigarem.