Dates: Dissabte 8 i Diumenge 9 juny de 2024
Horari: Dissabte 8 de 10.00 a 18.00 hrs (amb 1,30 hr de pausa per dinar)
Diumenge 9 de 11.00 a 18.00 hrs (amb 1,30 hr de pausa per dinar)
Lloc: C/ Magalhaes 54 baix, Poblesec, 08004 Barcelona
Preu: 60€
Introducció al Taller
Aquest taller teoricopràctic de creació sonora se submergeix en narratives sonores immersives, explorant les gravacions de camp i l’àudio Immersiu com a recursos de creació. Els assistents tindran l’oportunitat d’aprendre i experimentar amb aquestes eines, integrant-les en la
creació d’instal·lacions immersives, projectes VR i performances que transcendeixin els límits del so estereofònic convencional.
La manera de crear nous projectes sonors està en constant evolució, generant noves experiències que fusionen espai, tecnologia, so i espectador. Les obres immersives, tant físiques com virtuals, submergeixen a l’espectador en una nova dimensió de percepció sonora.
Una de les pedres angulars d’aquest taller serà l’exploració de l’àudio 3D mitjançant la tecnologia Ambisonics. Els participants aprendran a utilitzar el so espacial per a crear experiències immersives que transformin per complet la percepció de l’espai sonor. Des de la producció d’àudio
envolupant en sales fins a la creació de so binaural amb altaveus, aquest taller proporcionarà les eines necessàries per a experimentar amb noves formes d’escolta i narrativa digital sonora.
Continguts del Taller
Primer bloc – Gravacions de Camp i experimentació:
En aquest bloc, explorarem les característiques del so i el procés de gravació com a material sonor. Discutirem com realitzar gravacions efectives, tipus de micròfons i gravadores, així com accessoris necessaris. Durant la part pràctica, realitzarem gravacions de camp que posteriorment integrarem en els nostres projectes sonors immersius.
Segon Bloc – Edició del so i experimentació:
Repassarem la teoria d’edició del so per a la creació de projectes sonors, des de la preproducció fins a la postproducció. Durant la part pràctica, treballarem individual o col·lectivament en la creació d’una peça sonora utilitzant els recursos sonors obtinguts en la primera pràctica de gravació de camp.
Tercer Bloc – Tecnologia Ambisonic i experimentació:
En aquest bloc, ens submergirem en els principals conceptes de la tecnologia Ambisonics i els diferents softwares per a la espacialización i l’àudio immersiu. Aprendrem a utilitzar aquestes eines per a plantejar projectes creatius de so envolupant en 3D, com a instal·lacions, concerts i projectes VR. Durant la part pràctica, explorarem projectes amb so 3D, experimentarem amb el so binaural i realitzarem una escolta atenta en so cuadrofónico per a experimentar la espacialización de l’àudio en moviment en l’espai.
Dirigit a: qualsevol persona interessada a endinsar-se en les eines de les gravacions de camp, l’àudio digital immersiu, la espacialización del so i la creació sonora. No es requereixen coneixements previs, però també està dirigit a músics, artistes plàstics, artistes audiovisuals o artistes d’art contemporani que desitgin incorporar recursos sonors en les seves obres.
Requisits tècnics:
- Ordinador portàtil amb ableton live o Reaper (lliure descàrrega)
- Auriculars d’alta qualitat per a una reproducció precisa del so.
- Opcionalment, es recomana portar una gravadora d’àudio i un micròfon per als exercicis pràctics de gravacions de camp. Durant el taller, es proporcionaran diversos tipus de gravadores i diferents tipus de micròfons, inclosa una gravadora amb micròfon ambisonics per al seu ús.
- Se suggereix també portar mostres d’àudio pròpies per a utilitzar en la creació durant el taller.
Docent
Nikka Bionikka. Artista Sonora, compositora de música experimental i divulgadora de l’art sonor, Nikka ha explorat paisatges sonors i composicions abstractes des de 2005. Amb una notable presència en l’escena musical nacional i internacional, Nikka ha publicat en diversos segells discogràfics, incloent Lovethechaos, Discontinu rècords, Oigovisiones, Emilirecords, Pendrive, Molla rècords, Creative Space (GR), Crazy language (GER), Trachanik rècords (GER), Abstrackt reflections (ARG) i Impulsive Art Label (GER). La seva obra ha estat destacada en festivals de música electrònica experimental de renom mundial, incloent Femelek (SP), Sonar (SP), alphaville (UK), LEM (SP), Fylkingen (ES), Kägelbanan (ES), Facyl Festival (SP), REC (SP), Swedish Energies Nova York (USA), Norberg Festival (ES), LunchMeat (CZ), Future Everything (Man), Insomnia Festival (NO), Eufònic Festival (SP), She Makes Noise (SP), Halo Festival (ES), Drap’art (SP), Festival Flama (SP), LAVS (SP), Bright Festival (GER), entre altres.