Taller d’Iniciació de Blender
[Impartit pel Raimon Guarro]
Dates: 8, 9, 10, 11 i 12 de novembre de 2010 de 18-22h, a riereta5 – Bcn
Aquest curs introductori va dirigit a totes aquelles persones autònomes amb l’eina informàtica i que vulguin donar les seves primeres passes en el món del 3D, de la mà del programari Blender. Amb aquest programa podem fer tasques molt diverses, des de modelar objectes fins a editar vídeo i fer efectes especials, o crear videojocs. Durant aquestes 5 sessions sobre Blender començarem aprenent a orientar-nos a la interfície del programa. Treballarem també els aspectes bàsics de les tasques de modelatge, il·luminació, edició de materials i render, i potser tenim temps de treballar alguna cosa sobre animació.
Podeu veure de què és capaç el programa a http://www.blender.org
Inscripció: 50 euros / tallers[arrova]telenoika.net
PROGRAMA DEL CURS
1a sessió
1.Mostra de creacions fetes fent servir Blender
2.Breu història i contextualització del programa
3.Consideracions sobre els requeriments tècnics del sistema on s’instal·la blender
*plataformes disponibles
*qüestions sobre acceleració 3D
4.Aproximació a la interfície
*tipus de finestres, vista actual, manipulacions bàsiques amb el ratolí
*Blender i les dreceres de teclat: la regla d’or
*manipulacions bàsiques d’objectes
*teclat numèric i vistes
*observació dels objectes presents a l’escena inicial
*L’espai de treball: ús de les diverses finestres
5.Tipus de panells de botons: Fem proves amb els objectes actuals.
6.Pràctica: Creem el nostre espai de treball personalitzat.
2a sessió
1.Convencions del 3D:
*vèrtexs i cares, centres
*coordenades locals i globals
*shading. Propietats lumíniques i del material dels objectes.
*conncepte d’objecte paramètric
2.Els blocs de dades. Entorn d’objecte i entorn d’edició
3.Diversos tipus d’objecte: malla, corba, superfície NURBS, metaobjecte, buit, cambra, làmpada, esquelet, deformador (entre d’altres)
*Exemples de creació d’alguns d’ells
4.Panell de preferències i configuracions d’usuari
5.Opcions de visualització a la interfície
3a sessió
1.Aprofundiment en la interfície i les opcions de visualització
*Capes
*Profunditat de visualització de l’entorn d’edició
*Edició aïllada d’objectes
2.Relacions entre els objectes: Emparentament i tracking
*Veure’n funcionament a partir d’explicació de l’eina Dupliverts
3.Mecànica d’edició de malles, o modelat d’objectes
4.Il·luminació i Render
*Tipus de làmpada
*Opcions i de làmpada i càlcul del buffer d’ombres
*Concepte de raytracing
*Opcions bàsiques de render
5.Introducció als materials i les textures
6.Pràctica: Modelar un objecte senzill i il·luminar-lo amb un esquema de 3 focus.
4a sessió
1.Materials i textures
*Aplicació de les propietats lumíniques/del material als objectes en Blender
*Creació, funcions i mapping de les textures
2.Animació elemental amb fotogrames clau
3.Funcionament dels Dupliframes
*Funcionament de la finestra d’edició d’IPOs per modificar l’aspecte del Dupliframe
4.Continuació de la pràctica
5a sessió
1.La comunitat d’usuaris de Blender
2.Ús d’scripts en Python
3.Ampliació de coneixement sobre altres objectes paramètrics:
*Sistemes de partícules
*Modificadors
4.Resolució de qüestions pendents o complementàries.
5.Pràctica lliure amb el programa assistida pel professor per resoldre dubtes.
http://wiki.blender.org/index.php/Main_Page
http://www.blenderartists.org/forum
Raimon Guarro i Nogués
Sóc llicenciat en Belles Arts. Em defineixo com a artesà de la imatge digital, la qual cosa vol dir que entenc la creació digital com una cosa en què és clau el control del procés; com una artesania actualitzada. Em dedico tant a la creació d’imatges com a la docència de les eines que ho fan possible. Treballo quasi exclusivament amb programari lliure i miro de col·laborar en tot allò que signifiqui una promoció del seu ús.
PROGRAMA DEL CURS
1a sessió
1.
Mostra de creacions fetes fent servir Blender
2.
Breu història i contextualització del programa
3.
Consideracions sobre els requeriments tècnics del sistema on s’instal·la blender
*
plataformes disponibles
*
qüestions sobre acceleració 3D
4.
Aproximació a la interfície
*
tipus de finestres, vista actual, manipulacions bàsiques amb el ratolí
*
Blender i les dreceres de teclat: la regla d’or
*
manipulacions bàsiques d’objectes
*
teclat numèric i vistes
*
observació dels objectes presents a l’escena inicial
*
L’espai de treball: ús de les diverses finestres
5.
Tipus de panells de botons: Fem proves amb els objectes actuals.
6.
Pràctica: Creem el nostre espai de treball personalitzat.
2a sessió
1.
Convencions del 3D:
*
vèrtexs i cares, centres
*
coordenades locals i globals
*
shading. Propietats lumíniques i del material dels objectes.
*
concepte d’objecte paramètric
2.
Els blocs de dades. Entorn d’objecte i entorn d’edició
3.
Diversos tipus d’objecte: malla, corba, superfície NURBS, metaobjecte, buit, cambra, làmpada, esquelet, deformador (entre d’altres)
*
Exemples de creació d’alguns d’ells
4.
Panell de preferències i configuracions d’usuari
5.
Opcions de visualització a la interfície
3a sessió
1.
Aprofundiment en la interfície i les opcions de visualització
*
Capes
*
Profunditat de visualització de l’entorn d’edició
*
Edició aïllada d’objectes
2.
Relacions entre els objectes: Emparentament i tracking
*
Veure’n funcionament a partir d’explicació de l’eina Dupliverts
3.
Mecànica d’edició de malles, o modelat d’objectes
4.
Il·luminació i Render
*
Tipus de làmpada
*
Opcions i de làmpada i càlcul del buffer d’ombres
*
Concepte de raytracing
*
Opcions bàsiques de render
5.
Introducció als materials i les textures
6.
Pràctica: Modelar un objecte senzill i il·luminar-lo amb un esquema de 3 focus.
4a sessió
1.
Materials i textures
*
Aplicació de les propietats lumíniques/del material als objectes en Blender
*
Creació, funcions i mapping de les textures
2.
Animació elemental amb fotogrames clau
3.
Funcionament dels Dupliframes
*
Funcionament de la finestra d’edició d’IPOs per modificar l’aspecte del Dupliframe
4.
Continuació de la pràctica
5a sessió
1.
La comunitat d’usuaris de Blender
2.
Ús d’scripts en Python
3.
Ampliació de coneixement sobre altres objectes paramètrics:
*
Sistemes de partícules
*
Modificadors
4.
Resolució de qüestions pendents o complementàries.
5.
Pràctica lliure amb el programa assistida pel professor per resoldre dubtes.